perjantai 12. elokuuta 2011

No-life bloggaaja ilmoittautuu


Viidennen lomapäiväni olen viettänyt jälleen lähinnä opiskellen, ensi viikolla siis tarkoitus tehdä yksi rästiin jäänyt tentti. Tavallaan tunnen syyllisyyttä siitä, että minulla on vihdoin loma, mutta luen vain tenttiin. Toisaalta, monet kaverini ovat töissä ”to the bitter end”, eli aina koulun alkuun saakka. Oikeastaan voin ajatella, että otin tämän loman juuri lukeakseni tenttiin. Olenhan toki ehtinyt pitää hauskaa muulloinkin!


Eli pienen perustelun turvin totean, että on aivan sallittua viettää loma tenttiin lukien, terveellistä ruokaa syöden ja elämäntapamuutosta toteuttaen.  Uskon ja toivon, että myös itsesuggestioni on ehtinyt juurtua kaalini loman loppupuolella niin hyvin, etten koulun alkaessakaan sorru syömään mitään epäterveellistä.


Olen käynyt jo muutaman kerran syömässä kouluruokalassa. Meillä voi onneksi ottaa niin paljon salaattiaineksia kuin haluaa! Muuten ruuassa ei valitettavasti ole juuri kehumista. Olenkin tullut siihen tulokseen, että silläkin riskillä, että kerään pitkiä katseita ruokapöydässä, yritän useimpina päivinä ottaa mukaan jotain proteiinia, esim. apetina 3% fetaa (pienessä rasiassa), kananmunia tai esim. Lidlin valmiiksi kypsennetyn kananrintafileen (pakaste).  Voinhan aina perustella sen sanomalla, että koulun oma ruoka on pahaa ;).

Karppaus on sujunut tosi hyvin ja olen ”pläänissäkin” pysynyt. Tänään löysin kaupasta  Polar 9% sulatejuustoa, ja päätin, että korvaan sillä jatkossa rasvan (karppi-) leivän päältä. Tuntuu, että kun kuitenkin saan aika paljon hyviä rasvoja pähkinöistä ja siemenistä, sekä ruoanlaitossa käyttämästäni oliiviöljystä, on ehkä aika vieroittaa itseni Oivariinin mausta :D (pelkään, että se tuo voileipiini liikaa kaloreita).
Olen todella tyytyväinen nyt kun tuntuu, että syömiset ovat hyvin hallinnassa, eikä tarvetta ahmia tai syödä kun ei ole nälkä, ole tullut. En laske kaloreita, joten olen ehkä syönyt kohtuullisen paljon, mutta uskon, että pitkällä tähtäimellä kuitenkin laihdun, koska olen kuitenkin syönyt niin terveellisesti ja liikkunut paljon.

Perjantain syömiset:

Aamupala: Luomujogurttia (1,5% rasvaa), vadelmia, steviaa, 1 rkl siemeniä, Linum-kuituvalmistetta.
Lounas: (koululla): salaattia, vihreitä papuja, ruusukaalia, parsakaalia, hieman lohi-katkarapu-kastiketta (kotona): 2 voileipää: karppinen-leipää, polar-levitettä, kinkkua ja päälle tomaattia
Päivällinen: Uunissa paistettua lohta, sipulia, parsakaalia, 200g kirsikkatomaattia, hieman salaatinkastiketta, 1 viipale karppileipää. Jälkiruoka: 2 rkl jogurttia, steviaa ja tuoreita mustikoita (noin desi), 1 rkl maapähkinävoita.

Liikunnat: kävely koululle ja takaisin kotiin (rannepainot jalassa, matka yhteensä 4 km), kevyt iltalenkki (ranne- ja nilkkapainot), juoksua ja kävelyä n. 40 min.

2 kommenttia:

  1. Hyvä hyvä et sääkin oot pysynyt pläänissä ! :) Mä olen kans..nyt kolmas päivä jo todella mallikasta syömistä ja hiilarit joka päivä alle 80g. Ei ole tullut sellaisia himoja siihen sokeriin edes, on ollut tähän asti aika helppoa.

    Tuntuu hieman epätodelliselta, että aion oikeasti olla ilman herkkuja (lukuunottamatta stevialla maustettua jälkiruokaa kerran viikossa). En ole varmaan koskaan onnistunut yli 6 viikkoa kestävässä herkku/sokerilakossa.

    Mistä noita ranne- ja nilkkapainoja saa? Onko se sit todellakin tehokkaampaa käyttää niitä lenkillä, vai miksi käytät niitä?

    VastaaPoista
  2. Mä käytän steviaa ihan päivittäin, koska en muuten tahdo saada maustamatonta maitorahkaa alas, suosittelen :). Jos miettii sokeria ja sellasta, mun herkkulakko on pitänyt käsittämättömän hyvin! Oon ollut melkein kokonaan ilman sokeria jo kesäkuun loppupuolelta alkaen. Stevia on niin hyvä korvike!

    Mä ostin ranne- ja nilkkapainot ihan tavallisesta urheiluliikkeestä (Ne oli muistaakseni aika kalliit kyllä). Lenkkeily on niiden kanssa hieman raskaampaa, lähinnä käytän niitä siksi, että ajattelen, että "haluan mieluummin kasvattaa lihasmassaa kuin juosta nopeasti". En tiedä onko vaikutus suurensuuri. Suosittelen kyllä sikäli, että uskon, että ainakin kävelylenkkeihin noilla saa helposti hieman enemmän "kiinteyttävää" harjoitusta. Lisäksi tykkään lenkillä joskus "nyrkkeillä" tai tehdä käsiliikkeitä, jotka on aika turhia, jos ei oo mitään vastusta. Eli sikäli rannepainotkin on ihan kivat, ihan perus juoksulenkillä ne ehkä vähän häiritsevät. Oon miettinyt toisaalta, että voisko noiden painojen käyttö olla eduksi luiden kasvulle? Koska painaville ihmisillehän kasvaa tiheät luut, kun kuormitus on niin kovaa :D

    VastaaPoista