maanantai 26. syyskuuta 2011

Tentti ohi!

Jälleen viikko taas edellisestä kirjoituksesta! Syksyn eka tentti oli viimeviikolla ja siis thank god nyt kunnialla ohi :D. Oli tosiaan taas todella haastava jakso, ja kaiken tän eroamisjutun keskellä pelkäsin, etten pääse tentistä läpi ollenkaan. Sain onneks viimeisillä voimilla jostain puristettua tenttisuorituksen, jonka lähes varmuudella tiedän olevan läpi... Huh huh.

Eli sanottakoon, että elämässäni on ollut isompiakin huolia kuin painoasiat. Olen nyt ottanut itselleni vielä painoakin suuremmaksi ja tärkeämmäksi projektiksi  tietynlaisen itseni ja persoonallisuuteni kehittämisen. Tämä liittyy nimenomaan mun ja E:n eroon ja omiin siihen liittyviin tuntemuksiini. Mulla on just nyt sellainen olo, että haluan työstää omaa minäkuvaani ja itsetuntoani siihen suuntaan, että en tuntisi niin suurta emotionaalista riippuvuutta yhteen ihmiseen, vaan havaitsisin syvällisemmällä tasolla, että tämä on minun elämäni, ja minä teen päätökset ja minä hallitsen tilanteita, enkä putoa kuiluun ja katoa aikakirjoista vaikka olisinkin sinkku (joo, tähän projektiin liittyy siis se, etten ala seurustella kenenkään kanssa, nyt heti ainakaan).

Järkitasolla minulla ei ole tämän asian kanssa ongelmaa, mutta hyvin emotionaalisena ihmisenä minun on vaikea hyväksyä itseäni ilman vankkaa ulkoista hyväksyntää ja olen myös valitettavan allerginen muiden arvostelulle. Sinänsä paradoksaalista, että vaikka itse on itsensä pahin kriitikko, ei voi sietää muiden arvostelua? No, onhan se oikeastaan ihan järkeenkäypää - muiden kritiikin ottaa huonosti, koska itsetunto on jo muutenkin huono.

Enhän mä tietenkään kohtaa juurikaan arvostelua itseäni kohtaan, itseasiassa hämmästyn usein, kun huomaan, kuinka mukavia ja kunnioittavia ihmiset ovat minua kohtaan. Enemmänkin kyse on sellaisista asioista, että joku kaveri on luonani kylässä ja ihmettelee jotain tavaraa tai vaikkapa ruoka-ainetta. Vaikka voisin ottaa sen rennosti ja selittää asiasta huumorilla, tavaroideni kummastelu tuntuu emotionaalisesti minusta hyökkäävältä ja olen heti puolustuskannalla ja ärsyynnyn (ja sitten yritän näytellä, etten ole lainkaan ärsyyntynyt).

Painonhallinta on kyllä edelleen minulle tärkeä projekti, enkä ole sitä unohtanut, vaan olen päättänyt ottaa sen tässä osaksi tätä minäkuvan ja emotionaalisen identiteetin rakennusprojektia. Kirjoitan tästä huomenna lisää! Ja muita kuulumisia muutenkin...

Mua kirjastossa odottaakin Rentoa painonhallintaa-kirja, josta toivon, että saisin jonkinlaista rentoutta opeteltua syömisten suhteen. Vaikka kesällä laihduinkin, ja se oli todella mukava asia, en ole vieläkään täysin päässyt sellaisesta "ruoka = palkinto" -ajattelusta. Toisaalta en koe, että minulla olisi nytkään tarve kaikenaikaa laihduttaa, vaan melkeinpä riittäisi, että syömiset pysyisivät järkevinä ja paino pysyisi suunnilleen tässä missä olen nyt.  Mutta kirjoitan huomenna lisää kuulumisia, nyt menen nukkumaan ja toivotan teillekin hyvää yötä <3

2 kommenttia:

  1. Mä olen pohtinut sitä, että voiko koskaan oppia sietämään ja olla välittämättä muiden arvostelusta, jos on herkkä tai emotionaalinen ihminen. Mä olen harjoitellut sietämistä monta vuotta, mutta en ole kyllä yhtään kovettunut.

    Ihmettelikö se sun kaveri sitä Stevia-jauhetta? Heh.

    Mä vein vaan yhden mun kaverin luokse pussissa Chian siemeniä ja mainostin niitä, et laittakaa pirtelöön, mut ei ne sit laittanu. :P Mä olen ylpee mun superfoodeista!

    VastaaPoista
  2. Haha, ei, ihmettelyä sai osakseen ensin hamppuproteiinijauhe (vihreää), jonka kylläkin myönsin virheostokseksi liiän ärtsäkän maun vuoksi.

    Seuraavana päivänä toinen kaveri ihmetteli kovaan ääneen mitä varten minulla on Rennietä (närästyslääke), ja hetken mietittyään (kun olin vähän et "mitä kummallista siinä on jos on Rennietä?") hän tajusi mitä se oli ja sanoi että "ai niin ei mitään..." (hän oli jostain syystä sekoittanut Rennien Nicorette-purkkaan ja ihmetteli, miksi minulla on sitä kun en edes polta).

    Nyt jälkeenpäin mietin, että nämä jutut on ehkä liittyneet enemmän mun vallitsevaan mielialaan kuin varsinaisesti arvosteluun... se on enemmän semmonen fiilisasia kuin varsinainen järkiperäinen "tolla on jotain mua vastaan"-ajatus. Joudun aika usein selittämään mitä varten minulla on joku juttu niin kuin se on, koska teen asioita eri tavalla kuin muut ihmiset. Vaikea sanoa tottuuko muiden ihmettelyyn... Toisaalta aika ihottavaa jos ei totu! Ehkä sit kun on vähän vanhempi ei yksinkertaisesti jaksa välittää :D

    VastaaPoista