maanantai 7. marraskuuta 2011

"Jos mieleesi tulee jokin epäterveellinen ruoka...

...annat mielikuvan ja ajatuksen kulkea ohitsesi aivan kuin katsoisit sitä elokuvassa."

Näin sanotaan mun itsesuggestiossa. Ja mikä parasta, eilen huomasin että myös ääni mun päässä sanoi niin. Itsesuggestiossa on nimenomaan se idea, että kun suggestiolla on muutaman päivän "aivopessyt" itseään, alkavat aivojen ajatusmallit hiljalleen muuttua haluttuun suuntaan.

Menin eilen kaupungille E:n kanssa ja koko matkan sinne puhuin siitä kuinka mun teki mieli jäätelöä. Toivoin, että E:kin haluaisi mennä jäätelölle Ben & Jerry'ssiin ja hän vastasikin minulle että "voidaanhan me käydä siellä". Onneksi suggestio alkoi kuitenkin tehdä myyräntyötänsä: puhuttuani asiasta ääneen aloin kuitenkin miettiä hiljaa mielessäni, että lieneekö järkevää aina toteuttaa joka ikinen himo, mitä päähän pälkähtää? Niinpä hoin vaan itselleni sitkeästi "anna himon olla, kyllä se kohta unohtuu", ja kävikin niin, ettei me koskaan menty syömään jäätelöä.

Mulla on ollut kohtuullisen kova makeanhimo viimeaikoina, jota en oo oikein pystynyt vastustamaan, varsinkaan kun on ollut pakko tehdä epämieluisia kouluhommia. Mutta en voi sallia itselleni sellaista! Myöskin Rentoa painonhallintaa-kirjassa puhuttiin siitä, kuinka jokapäiväinen herkkujen mässääminen on yksinkertaisesti huono tapa, josta pitää oppia pois, ja niin se vaan nyt on, en voi perustella asiaa itselleni mitenkään.

"Ja samalla kun tulet yhä tietoisemmaksi ruoan vaikutuksesta itseesi, alkaa ruokaan liittyvien alitajuisten mallien ja ahdistuksen lievittämisen merkitys sinulle vähentyä ja vähitellen kadota kokonaan."

En ole vähään aikaan mitannut aamupainoa. Viimeksi se oli kai jotain 59? Mittasin nyt iltapainon, ja se oli hieman masentavat 60,5 kg, mutta hei, jos aamupaino on edes jotain 59,5kg olen silti nyt hoikempi kuin puoli vuotta sitten. Lisäksi olen nyt tämän suggestion myötä vasta viime sunnuntaina varsinaisesti aloittanut uuden elämäntavan rentoa painonhallintaa-idealla, joten sen vaikutuksia ei voi vielä nähdä. Mun täytyy vaan sitkeästi nyt kuunnella suggestiotani! Niin ja jos muistatte, niin suggestion kuuntelemisestahan myös motivaatiopalkinnot jaetaan nykyään - mikä olikin loisto idea, vaikka itse sanonkin.

2 kommenttia:

  1. On hienoa huomata (puhun myös omasta kokemuksesta), että havahtuu, onko tämä mieliteko nyt ihan aito ja järkevä? Onko minulla edes nälkä?

    HIENOA sinulle! Tuo on vaikeaa ja vie aikansa, moni ei malta jäädä yrittämään ja yrittämään. ONNITTELUT! :)

    Jatka samaan malliin! :))

    VastaaPoista
  2. Kiitti! No juu, vaikeinta tässä ehdottomasti on, kuinka epäonnistumisen jälkeen täytyy vaan jaksaa aina aloittaa uudestaan (kunnes niitä epäonnistumisia ei enää tule :). Parasta on tietysti, kun ajan myötä sitä (toivottavasti) oppii omista virheistään :)
    Niin, ja jos ei mikään muu innosta, niin voihan sitä vaik miettiä niitä motivaatiopalkintoja :D

    VastaaPoista